5 septembrie , 2016

CHARMIDES ȘI SCRIITORII DEBUTANȚI

CHARMIDES ȘI SCRIITORII DEBUTANȚI

Interviu realizat de Simina Diaconu.

Interviu din seria utilă debutanților, cu fondatorul Editurii Charmides, Gavril Țărmure.

Care e poziționarea editurii pe piață, care e specificul ei?

Prima carte publicată de Editura Charmides a fost una de poezie. Poezie contemporană: Radu Săplăcan – Ușor deasupra lumii (1998). Apoi, în 1999, o carte sofisticată, de mare forță: Bonaventura, Despre reducerea artelor la teologie, ediție bilingvă, traducere de Horia Cojocaru, tabel cronologic, note și comentarii de Alexander Baumgarten. Așadar literatură și filosofie. Ideea a fost dintru început să mergem pe cele două direcții. Și să încercăm să nu coborîm ștacheta. Să avem doar titluri de genul celor de mai sus. Dacă în cazul filosofiei lucrurile nu au mers deloc așa cum am plănuit (explicațiile sunt multe), credem că în ceea ce privește literatura am reușit. Și, deși nu edităm doar cărți de literatură, literatura contemporană e miza noastră.

De ce ar fi o alegere bună editura dumneavoastră, versus publicarea pe cont propriu sau la altă editură?

În primul rînd: alăturarea numelor. Ești poet/prozator? Nu credem că ți-ar displăcea să stai alături de Ioan Es Pop, Angela Marinescu, Marin Mălaicu-Hondrari, Alexandru Vlad sau Ion Mureșan.

În al doilea rînd: nu publicăm orice. Dacă ești selectat de unul dintre redactorii nostri (foarte buni scriitori la rîndul lor) înseamnă că ai făcut deja un pas mare.

Câți scriitori români debutanți ați publicat în ultimul an? (care nu mai publicaseră nicio carte în trecut pe hârtie.)

Sunt 10 debutanți. Poezie, proză, dramaturgie.

Care a fost numărul total de debutanți din care au fost selectați? (cu aproximație)

În fiecare săptămînă primim între 8 și 15 manuscrise din care selectăm două, în cazurile foarte bune – trei. Vă dați seama, deci, că numărul celor care vor să debuteze e foarte mare. Ceea ce nu e rău deloc.

Aveți o colecție dedicată debutanților?

Da, colecția Debut.

Care e procesul de selecție a manuscriselor pe care le primește editura și cât durează? (Unde trimit scriitorii manuscrisul și ce se întâmplă din acel punct, care sunt etapele.)

Există o adresă de email unde se primesc manuscrisele. Există un redactor pe poezie și unul pe proză. Ei sunt cei care citesc, fac referatele, decid. Uneori, datorită numărului mare de manuscrise, lucrul ăsta poate dura și cîteva luni. Alteori, în cazul cărților de excepție, lucrurile se întîmplă imediat.

Care sunt criteriile care vă indică faptul că un manuscris merită publicat? Aveți un profil pe care îl căutați – gen literar, subiect, stil?

Criteriile sunt simple și clare: orice gen literar; manuscrisul trebuie să fie bun – sau măcar să aibă potențial. Nu e ușor să le găsești întotdeauna, dar merită să le cauți. Dai peste autori extrem de interesanți – unii gata crescuți, alții care ar putea să crească enorm – trebuie doar ajutați, susținuți, valorizați.

Are editura un concurs de debut?

Nu există un concurs de debut. Dar editura e partener al Festivalului de Poezie de la Bistrița, festival care, în fiecare an, a invitat unul sau doi scriitori foarte tineri, nedebutați – iar ăsta e deja un premiu în sine. Toți cei invitați (aproape necunoscuți pe atunci) au devenit nume importante ale literaturii actuale.

În ce tiraj publicați de obicei cartea unui debutant?

Exact în același tiraj în care e publicată și cartea unui autor consacrat (de exemplu, la poezie tirajul cu care începem e de 500 de exemplare).

Cum o promovați?

Lecturi.

Ce distribuție aveți?

Librăriile.

Of, e o întreagă poveste (deja plictisitoare) cu librăriile și cu faimoasele lor refuzuri în ceea ce privește literatura (mai ales poezia) contemporană. Cu cîteva excepții, firește (Habitus – Sibiu, Book Corner – Cluj).

Care e procentul din tiraj pe care trebuie să-l vindeți ca să nu ieșiți în pierdere? (orientativ)

80%

Cât sunt drepturile autorului?

Între 5 și 10 la sută.

2-3 exemple de cărți publicate de debutanți la editura dumneavoastră, care au avut povești/traiectorii de succes.

Ana Dragu, Alexandra Turcu.

ana dragu alexandra turcu

Care credeți că sunt motivele pentru care cititorii cumpără cărți scrise de debutanți?

Cine cumpără literatură contemporană (cei cîțiva care fac lucrul ăsta ciudat ☺) cumpără pentru că e interesat cu adevărat de ea. Toți cei care fac asta știu că e o mare bucurie să găsești cărți scrise de debutanți, să te oprești la cafea și să încerci să înțelegi.

Un mesaj pentru scriitorii debutanți interesați să publice la editura dumneavoastră?

Încercați.


Dacă ți-a plăcut, apasă!

Comentarii facebook:

1 comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *