8 septembrie , 2016

CURTEA VECHE ȘI SCRIITORII DEBUTANȚI

CURTEA VECHE ȘI SCRIITORII DEBUTANȚI

Interviu realizat de Simina Diaconu.

Interviu cu Maria Desmirean, director executiv Curtea Veche Publishing. Interviul cu numărul 5 din seria care vine în sprjinul autorilor debutanți.

Care e poziționarea editurii pe piață, care e specificul ei?

Curtea Veche Publishing a fost înființată în anul 1998, fiind una dintre cele mai importante edituri din România. Suntem prima editură care a adus pe piața de carte din România titluri de dezvoltare profesională și personală și suntem în continuare lideri de piață pe acest segment, iar în momentul de față ne mândrim cu un portofoliu de peste 2000 de titluri și cu faptul că am reușit să alcătuim un portofoliu generalist, care cuprinde volume de eseistică, literatură, cărți pentru copii, psihologie, economie etc.

De-a lungul timpului, ne-am dorit să ne sincronizăm cu piețele externe de carte, piețe care sunt foarte deschise în ceea ce privește prezența autorilor naționali în zona non-fiction, nu doar beletristică. De aceea, facem toate eforturile pentru a publica și promova experții locali pe piața românească, cum ar fi Adi Hădean pe zona de cooking, dr. Mihaela Bilic pe nutriție, Marian Godină este polițistul model, Gaspar Gyorgy pe psihoterapie relațională sau Lucian Croitoru pe economie.

De ce ar fi o alegere bună editura dumneavoastră, versus publicarea pe cont propriu sau la altă editură?

Este foarte important faptul că o editură îți poate oferi partea de know-how editorial, de expertiză. O carte implică în primul rând un îndelungat proces editorial (redactare, corectură, paginare etc), și are nevoie atât de coerență narativă și cât și vizuală, mai ales în cazul albumelor de artă sau a ghidurilor practice. Apoi, pe lânga procesul editorial pe care îl intuiesc majoritatea cititorilor, există și o parte mai complicată, și care de obicei rămâne în umbră, și anume partea de logistică și distribuție, care implică mai multă birocrație, dar care este absolut necesară pentru ca volumele să poată ajunge la cititorii noștri.

Din punctul meu de vedere, viața unei cărți începe să fie și mai palpitantă în momentul în care a ajuns pe rafturi și ia primul contact cu cititorul. Atunci începe partea de promovare a autorului și a cărții, iar editurile au de obicei echipe de PR specializate și cu multă experiență, iar Curtea Veche este cunoscută pentru creativitatea și ecoul campaniilor de promovare pe care le face autorilor săi.

Prestigiul editurii contează foarte mult în poziționarea debutanților pe harta scriitorilor, lucru valabil în orice industrie, de altfel. Când o editură mare pariază pe un anumit scriitor, există o altă percepție a acestuia pe piață.

Câți scriitori români debutanți ați publicat în ultimul an? (care nu mai publicaseră nicio carte în trecut pe hârtie.)

Noi ne dorim să le oferim șanse reale scriitorilor debutanți să se afirme și să rămână în atenția publicului. Niciodată nu calculăm cantitatea, ci impactul. În ultimul timp, am luat decizia de a publica mai puțini debutanți, însă ne-am dorit să le putem oferi o șansă reală de a ajunge să fie citiți.

Care a fost numărul total de debutanți din care au fost selectați? (cu aproximație)

Nu avem o statistică exactă. În fiecare an, editurile primesc mii de manuscrise din toată lumea, dar cred că noi avem un număr de manuscrise de ordinul zecilor primite de la scriitori români care nu au mai publicat înainte. Din punctul meu de vedere, în ultimii ani a scăzut atât numărul manuscrisleor pe care le primim, cât și calitatea lor.

Aveți o colecție dedicată debutanților?

În trecut, am încercat să avem o serie dedicată debutanților, însă am renunțat din două motive. În primul rând, există un interes redus din partea publicului pentru scriitorii debutanți, prin urmare nu avem posibilitatea de a publica atât de mulți pe cât ne-am dori.

În al doilea rând, când ne asumăm un autor debutant, vrem să îi oferim toate șansele să crească, să îi acordăm întreaga atenție și să ne canalizăm toate forțele pentru reușita sa.

În piață s-a încercat dezvoltarea unor colecții pentru debutanți, însă acestea nu au avut întotdeauna efectul dorit, din păcate. Cred ca ar trebui pus un accent extraordinar pe selectarea cu atenție a debutanților și susținerea sporită a acestora.

Care e procesul de selecție a manuscriselor pe care le primește editura și cât durează? (Unde trimit scriitorii manuscrisul și ce se întâmplă din acel punct, care sunt etapele.)

Primim manuscrise pe adresa redacției, redactie@curteaveche.ro. Avem referenți culturali care le citesc, fac un referat, iar pe baza acestuia le alegem pentru portofoliul nostru. Există mai multe criterii de selecție, și anume încadrarea în portofoliu și în direcțiile editoriale pe care editura și le-a asumat în perioadă respectivă. Bineînțeles, calitatea manuscrisului este esențială. În momentul de față, portofoliul nostru e asigurat pentru o perioada de 2 ani de acum încolo, însă putem accepta și titluri în afara acestui plan prestabilit dacă acestea reușesc să ne convingă.

În privința duratei, depinde foarte mult de perioadă. Când au loc târgurile primim mai multe manuscrise și atunci durează mai mult. În perioadele normale, scriitorii primesc răspunsul cam într-o lună.

Care sunt criteriile care vă indică faptul că un manuscris merită publicat? Aveți un profil pe care îl căutați – gen literar, subiect, stil?

Cum am spus anterior, acesta trebuie să se încadreze în  portofoliul editorial și în funcție de genul din care face parte, există o serie de criterii de evaluare. Spre exemplu, în cazul unui scriitor debutant de literatură, suntem atenți la calitatea și stilul scriiturii, la subiectul ales și la felul în care acesta este tratat, la originalitatea subiectului și la puterea lui de a sparge un tipar, la tehnica literară aleasă, la puterea de impact asupra publicului sau la promisiunea unor posibile cronici literare favorabile.

Are editura un concurs de debut?

Am încercat să inițiem mai multe variante, însă în ultima vreme ne-am îndreptat atenția mai mult spre educație, spre copii, asumându-ne rolul de educator. Multă lume se plânge de nivelul sistemului de învățământ, de faptul că lumea citește din ce în ce mai puțin, așa ca ne-am suflecat mânecile și am inițiat programe de lectură pentru cei mici, am donat peste 40.000 de cărți copiilor din mediul rural și ne dorim să continuăm în această direcție.

Abia apoi, când ai un cititor format, el poate să devină un scriitor serios, să se gândească la acest lucru ca la o meserie și să își creeze un public fidel.

Din păcate, în ultimii ani a scăzut destul de mult nivelul manuscriselor pe care le-am primit. În urmă cu 6-7 ani erau mult mai bune, chiar ne doream să le publicăm, însă acum scriitura este mult mai puțin muncită, cu greșeli stilistice și chiar gramaticale. Din păcate, multe nu au structuri narative bine puse la punct.

În ce tiraj publicați de obicei cartea unui debutant?

Undeva între 500-1000 de exemplare.

Cum o promovați?

Depinde foarte mult de profilul cărții. De exemplu, când am lansat volumul În misiune cu Marian de Marian Godină, am vrut să tragem un semnal de alarmă asupra importanței respectării regulilor de circulație de către cei mici. Este o carte care îi învață pe copii cum trebuie să se comporte în trafic și cât de important este să îi asculte pe părinți când sunt puși în astfel de situații. Tocmai de aceea, am implicat în această campanie bloggeri, jurnaliști, influenceri care au putut duce mai departe mesajul nostru. Strategia de promovare depinde foarte mult de tipul cărții, deoarece o carte de literatură contemporană are un public foarte diferit de publicul cărților de economie, spre exemplu. Sigur, ele se pot suprapune uneori, însă într-o măsură foarte mică.

Ce distribuție aveți?

Distribuția este națională, avem acces în toate lanțurile de librării locale, puteți găsi titlurile noastre în supermarketuri, hypermarketuri și chiar benzinării. Nu trebuie să uităm nici târgurile de carte, care ne ajută să venim în atenția publicului cu titlurile noastre.

Care e procentul din tiraj pe care trebuie să-l vindeți ca să nu ieșiți în pierdere? (orientativ)

Depinde foarte mult de mărimea tirajului. Cu cât tirajul este mai mic, cu atât vânzările ar trebui să fie mai mari.

Cât sunt drepturile autorului?

Drepturile autorului se negociază și sunt confidențiale. Negocierea lor începe de la 7%.

2-3 exemple de cărți publicate de debutanți la editura dumneavoastră, care au avut povești/traiectorii de succes.

Două exemple de scriitori debutanți care au adăugat portofoliului nostru titluri remarcabile sunt Adina Rosetti și Sandra Gătejeanu Gheorghe.

De ce zboara vrajitoarele pe cozi de matura

Adina este o jurnalistă de succes care a decis să îi bucure pe cei  mari, dar și pe cei mici cu scrierile sale. Amintesc aici romanul Deadline, considerat unul dintre cele mai bune romane de debut din ultimii 20 de ani, sau Domnișoara Poimâine și joaca de-a timpul, cu ilustrații de Cristiana Radu, care a câștigat premiul pentru Cea mai frumoasă carte a anului 2014.

Margareta_Portretul Principesei

Apoi, Sandra Gătejeanu Gheorghe, directorul de protocol al Casei Regale, a îmbogățit colecția Cărți Regale cu patru titluri despre istoria și eticheta monarhiei românești.

Care credeți că sunt motivele pentru care cititorii cumpără cărți scrise de debutanți?

În principiu, scriitorii debutanți sunt citiți de oameni care sunt foarte la curent cu ceea ce se întâmplă pe piața de carte din România. Vor să simtă pulsul pieței, ei fiind într-o mică sau mare măsură din domeniu – jurnaliști, oameni de cultură, critici literari etc.

Când aceștia îi validează prin cronici favorabile se produce un declic, iar mai apoi, cu o campanie bună de promovare, se formează o masă critică și mai departe se poate cristaliza într-un public fidel.

Un mesaj pentru scriitorii debutanți interesați să publice la editura dumneavoastră?

Cred că scrierea unei cărți trebuie tratată cu maximă seriozitate. Există această concepție greșită cum că creativitatea și seriozitatea se exclud, am observat acest lucru mai ales la scriitorii tineri. Când ei pun accentul principal pe creativitate, nu prea mai țin cont de diactritice, de exprimare, de abordare.

Succesul unei cărți ține foarte mult de implicarea scriitorului, este esențială. În primele întâlniri pe care le am cu scriitorii încerc să îmi dau seama care e gradul de implicare pe care îl vor avea în promovarea acelei cărți. Este important să ai un autor dispus să meargă la lansări, la evenimente, să își promoveze cartea în social media și să vrea să își construiască o comunitate în jurul său.


Dacă ți-a plăcut, apasă!

Comentarii facebook:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *