Antrenarea scrisului literar

William Faulkner spunea că un scriitor trebuie să aibă trei lucruri: experiență, spirit de observație și imaginație. Dar oricare două îi sunt suficiente.

Veți citi în acest articol câteva ponturi pentru fiecare dintre aceste trei categorii de superputeri. Odată porniți în călătoria spre a deveni un scriitor publicat și apreciat, veți exersa probabil pe cont propriu, dar și alături de oameni care vă împărtășesc pasiunea. Ce ușurare e să ai cu cine vorbi despre cărți, nu-i așa? Veți citi poate manuale de scriere creativă, veți merge la cursuri de scriere creativă, acolo unde aveți ocazia să învățați tehnici de scriere creativă chiar de la cei care știu meserie. Bine, nu toate cursurile sunt axate pe practică serioasă și feedback avizat, dar avem câteva sugestii pentru voi, din experiența noastră de peste 6 ani în antrenarea creatorilor în proiectul Club Revdepov.

Însă nu uitați, în primul rând aveți nevoie de disciplină. Just do it! Scrieți în fiecare zi. Dacă nu vă rezervați timp pentru scris zilnic, riscați să tot acumulați cunoștințe despre, în loc să vă perfecționați tehnica și să vă apropiați de visul de a construi o lume ficțională care să-i fascineze pe cititori.

Cum pornești inspirația

Pentru superputerea imaginație, vă recomandăm antrenamentele de imaginație ale lui Motanov, această creatură literară care trăiește și crește prin revista noastră. Motanul pune o întrebare, lansează o provocare, vă dă câteva ingrediente care să vă pună imaginația în mișcare. În peste 6 ani a publicat sute de antrenamente, așa că nu prea aveți cum să vă plictisiți. Majoritatea sunt și amuzante, așa că, iată, un bonus de emoții pozitive!

Bulele conțin fraze interesante auzite într-o vară pe strada Arthur Verona, la Street Delivery

Pentru superputerea observație, vă invităm să ieșiți din gândurile voastre și să fiți atenți la ce se întâmplă în jur – în autobuz, pe stradă, oamenii vorbesc, intră în diverse situații, fac diverse gesturi pe care un fin observator le poate folosi.

E important să vă formați urechea pentru limbajul natural, oralitate, chiar dacă el nu își are prea des locul în literatură redat 1 la 1. Să cădeți în extrema de a avea personaje care vorbesc discursuri ar fi la fel de nepotrivit – în cele mai multe cazuri.

Personajele au nevoie de cărniță, de feluri specifice de a privi, de a se mișca, de a râde, ticuri, gesturi expresive. Când creăm un personaj, imaginația noastră folosește de fapt foarte mult memoria, informații, imagini pe care le-am acumulat în diverse dosare ale minții noastre. Dacă suntem atenți la ceilalți, strângem material la dosar!

Uite așa am ajuns la experiență. Sigur, experiența de viață nu se face stând în casă. Ieșiți afară, explorați, intrați în vorbă cu oamenii, fiți curioși! Mergeți în locuri nefamiliare, exersați-vă un interes de antropolog sau psiholog – ce fac genul ăsta de oameni, care sunt visurile și viciile lor, ce cred despre subiectele de actualitate, care sunt valorile lor, ce îi motivează, de ce le e frică. Nu aveți idei unde să mergeți? Scrieți locuri pe bilețele și extrageți unul. Curaj, lărgiți orizontul experienței!

Ca să începi să conturezi o povestire, poți porni din mai multe locuri – de la o situație, de la un moment, de la o replică, de la un personaj și așa mai departe. Ca să vezi mai bine un personaj, o tehnică folosită mai ales în scenaristica de film este fișa de personaj. E o metodă prin care îți pui întrebări despre personajul tău, așa încât să îi cunoști în detaliu personalitatea, aspirațiile, formarea, ce l-a marcat în trecut, ce modele are, etc.

Relații între personaje – joc la lansarea Revistei de Povestiri, în martie 2012

De asemenea, poți porni de la o situație în care se află mai multe personaje, adică de la relațiile dintre ele sau de la relațiile lor cu lumea. Ce își dorește Maria? Ce stă în calea împlinirii visului ei? Așa apare conflictul, tensiunea. Cum încearcă să găsească ce caută, cine o ajută, cine o împiedică? Va reuși? Citim sau ne uităm până la final, dacă simpatizăm eroul și călătoria lui poate seamănă pe undeva și cu a noastră.

Mulți scriitori și scenariști apelează la un sistem de organizare, mai ales când opera sau serialul iau proporții și traiectoriile personajelor devin greu de urmărit.

Cum devii mai bun

Cum spuneam, în primul rând scrieți! Nu știți despre ce? Avem o mulțime de povestiri publicate pe site pentru că au fost apreciate în cadrul atelierelor de scriere creativă de la Club Revdepov. Fiecare povestire publicată în această secțiune are o introducere de câteva rânduri în care am precizat care e tema la care a fost scrisă. Aceste teme au fost date de scriitorii renumiți cu care colaborăm la atelierele de scriere creativă. De ce să nu folosiți și voi aceste puncte de plecare?

Cursurile de scriere creativă pe care le organizăm au loc la București, Vama Veche sau online, adică la distanță, prin videoconferință. Lucrăm în grupuri mici de cursanți, cu scriitorii apreciați ai zilei. Avem peste 40 de colaboratori care țin aceste întâlniri de scriere creativă și dau feedback scriitorilor debutanți. Fiecare întâlnire are o tematică, vorbim despre naratori, poveste, personaj, dialog, descriere, stil și… sunt multe!

experimente dadaiste la o lansare Revista de Povestiri

Perfecționarea abilităților de scriere creativă e și un efect al grupului, pentru că textele se discută cu colegii, se formează prietenii, se exersează critica literară – ce nu funcționează în text, care sunt punctele tari.

Puteți profita de colegi pentru abilitățile lor de cititori avizați sau puteți chiar colabora, scrieți împreună. E loc berechet pentru experimente literare în România.

Ca să deveniți mai buni, obișnuiți-vă să recitiți textul și să rescrieți. În general, e mai bine să tăiați fără milă orice „burtă” pe care o veți observa cu un ochi obiectiv, dacă recitiți la suficient timp după ce ați scris, cât să puteți avea o distanță critică. Cititorul nu e imbecil, nu îi repetați lucruri, nu îi explicați, are nevoie de spațiu, lăsați-i plăcerea de a umple cu propria imaginație spațiile pe care le treceți sub tăcere, detalii, întâmplări doar sugerate. Multe ciorne pe jos sunt un semn de progres!

Un sfat evergreen: citiți! Să scrii literatură fără să citești literatură e foaaaarte riscant. Citiți ce vă place. Iar după ce treceți printr-un atelier de scriere creativă, fiți atenți și la tehnică autorului care vă farmecă, întrebați-vă cum a făcut ca să obțină acel efect.

Plusăm: citiți autori români contemporani! Nu scrieți și nu publicați în vid. Fiți la curent cu mișcările literare din România – festivaluri, târguri de carte, întâlniri cu cititorii, reviste literare, edituri, colecțiile editurilor, premii. Nu trebuie să știți chiar cine cu cine nu se suportă, dar e util și plăcut să vă familiarizați cu mediul literar. Acest networking vă poate folosi în viitor. La un atelier de scriere creativă, de exemplu, interacționați personal cu scriitorul, vă citește textul, vă face recomandări de cărți mișto, e o apropiere valoroasă.

Unde publici

Ce întrebare e asta? În Revista de Povestiri, bineînțeles. Ai în această pagină detalii despre cele două variante de a publica proză scurtă în revistă: participând la un atelier de scriere creativă sau la concursul trimestrial de povestiri.

Dacă mai târziu vei vrea să publici o carte, așteptăm manuscrisul tău la Club Revdepov, unde avem o opțiune specială – feedback pe manuscris.

Câteva edituri au răspuns la întrebările noastre despre deschiderea lor față de scriitorii debutanți, găsiți răspunsurile lor pe-aici prin interviuri.