11 noiembrie , 2013

ZILELE BIZ – ANTREPRENORIATUL

Azi au început Zilele Biz, cu cea dedicată antreprenoriatului, despre care scriem pentru că ne-am acreditat ca jurnaliști, pentru că e un subiect de interes pentru noi și, mai ales, pentru că s-ar putea să fie la fel de interesant și pentru unii dintre voi.

Am mai făcut asta și pentru Forumul industriilor creative, puteți citi aici ce s-a vorbit acolo, ba chiar am scris și în 2011 despre ziua antreprenoriatului la ediția Zilelor Biz de atunci, pe când nu eram chiar noi antreprenori (dar cine poate spune că n-a contat că am fost acolo ca să devenim?)

Deși s-ar putea să dați peste termeni de business pe care nu-i cunoașteți, vă promitem că vă veți întâlni și cu Vrăjitorul din Oz, cu un fazan, cu niște gâște, cu cărți parfumate, cu salturi cu parașuta, cu romanul Baltagul, chiar și cu mamele voastre!

Așa.

SESIUNEA 1 – Excelență în antreprenoriat

Adina Vlad, Unlock Market Research

  • Antreprenorii ne fac bine cu forța – adică în ciuda mentalității societății românești și a contextului economic
  • A realizat un top 50 al antreprenorilor români, urmărind 3 lucruri: 1. Portretul ideal al antreprenorului 2. Notorietatea 3. Succesul
  • Care sunt atributele antreprenorului ideal pe care le-a identificat studiul? Iată, conform nr. 256 (curent), al revistei BIZ:

– viziune, capabil să identifice oportunități

– acționează, nu rămâne la nivel de idee

reușește să adune o echipă de profesioniști

consecvent, nu se dă bătut ușor

flexibil, se adaptează la orice context

bun strateg, cu gândire pe termen lung

cu pasiune pentru ceea ce face, dedicat

demonstrează curaj, își asumă riscuri

se implică activ și direct în afacere

cu inițiativă, cu idei

  • Vă recomandăm să consultați revista BIZ să-i cunoașteți pe toți cei din top 50, pe primul loc se află Camelia Șucu, urmează Florin Talpeș, Radu Georgescu, Dan Șucu, Jean Valvis, Dragoș Petrescu, familia Pavăl, Marius Ghenea, Cristina Bâtlan, Dragoș Anastasiu. Unii dintre ei au fost chiar speakeri la eveniment.

Camelia Șucu, Class Living

  • De câțiva ani e preocupată de agricultură (piața de gros), a căutat și cercetat modele din afară care pot fi aplicate și la noi – pot fi refăcute zalele unui proces care ar trebui să funcționeze (un interviu cu ea pe tema asta am găsit aici)
  • Faptul că tehnologizarea agriculturii lipsește la noi e un avantaj: acum deja se caută produse obținute pe căi naturale

Iulian Stanciu, CEO eMAG

  • Marta Ușurelu a făcut o introducere povestind cum, la un joc de fazan, când trebuia să spună un cuvânt care începe cu „e”, băiețelul ei a spus „eMAG”
  • Până anul trecut eMAG n-a făcut publicitate TV & co, doar marketing
  • eMAG a fost înființat în 2001, în 2007 își setau obiective de cote de piață pe fiecare domeniu pe care îl acopereau
  • poți gândi pe termen lung doar când ai capital
  • strategie clară, curaj, echipă valoroasă (la început el avea foarte multe roluri, apoi a început să-și construiască o echipă, să delege), pasiune
  • au un program de MBA intern pentru angajați
  • Black Friday în România acum 2 ani – inițiativă de mare risc, dar a mers bine – cumpărare emoțională.
  • Acum eMAG e un jucător regional, 36 de milioane de oameni pot cumpăra de la ei

Tiberiu Moisă, Banca Transilvaniei

  • Importanța lucrului bine făcut, un „da” sau un „nu” ca expresie a responsabilității – și aici a dat 3 exemple: 1. Un arhitect care a pus condiții cuiva care își dorea o casă (el nu face orice fel de casă – nu face vreo ciudățenie urbanistică sau o casă care să „urle la vecini”) 2. O colegă de la credite care a refuzat să acorde un credit cuiva care voia să investească în Caritas (și ulterior clientul i-a trimis flori) 3. Un ajutor de la bancă pentru extinderea producției unui client – o decizie proastă, cum imediat apoi a venit criza.
  • Există o paralelă între dragoste și antreprenoriat – antreprenorii se îndrăgostesc de idei, dar banca îi poate ajuta – încurajându-i sau trezindu-i. Dacă toată lumea își face bine treaba, ecosistemul evoluează.

Dragoș Petrescu, Trotter Prim (grup de restaurante)

  • A pornit de la zero acum 23 de ani
  • Implementarea inovației e foarte grea – nu ne pricepem, sau n-avem cu cine, sau nu găsim momentul potrivit
  • Proverb chinez – „să deschizi un magazin e ușor, să-l ții deschis e o artă”
  • Exemple de inovații pentru City Grill – pe mobile, online, vede un potențial în local freshness (produse locale, proaspete), academie pentru bucătari, nou restaurant pe Covaci unde se gătește în fața clienților
  • Dacă ne gândim la marile businessuri din România – dacă le scuturi de relația cu statul rămân foarte puține independente

Jean Valvis, Valvis Holding (apă plată, lapte, vinuri, etc)

  • Impresionat că a lipsit limba de lemn din discursurile celor dinaintea lui – „chiar și bancherul a fost cu imaginație”
  • Nu a găsit o definiție satisfăcătoare pentru „antreprenor” nici în DEX nici pe Wikipedia, ci pe businessdictionary.com
  • Nu trebuie să fii expert/specialist într-un domeniu ca să fii antreprenor. Și nici nu are cum să existe o facultate de antreprenoriat.
  • Dar trebuie să fii foarte bine informat și să ai intuiție (să anticipezi nevoia pieței)
  • Optimizarea operațiunilor
  • Chiar un fel de oportunism, o „șmecherie creativă” cum a înțeles el că se spune în România
  • Să fii perseverent
  • Să ai control – folosește un soft de ERP (enterprise resource planning)
  • Pasiunea e mai puțin importantă, se duce după primele rendez-vous-uri, trebuie să ai dragostea
  • Antreprenorii sunt cea mai frumoasă și mai sănătoasă parte a societății care generează valoare adăugată
  • Problemă în România (care nu există în țara sa – Franța) – antreprenorii nu sunt reprezentați printr-un patronat, așa că sunt solitari în risc și când merg pe piețe externe
  • Pentru un antreprenor creativ, parcursul e mai intresant decât destinația (vezi dragostea de mai sus +e explicația pentru care el încă muncește deși are foarte mulți bani)

SESIUNEA 2 – Să crești mare, sănătos! Consultanță și strategie pentru antreprenori

Sergiu Neguț, Wanted – Transformation Consultancy

  • Etapele de dezvoltare: start-up – microîntreprindere – SME – firmă mare – multinațională
  • Pentru pasul 1, finanțarea vine de la cei 3F – family, friends and other fools. Spre pasul 2 vin angel investors și VCs, spre următorul pas poate ajuta banca, spre următorul private equity.
  • Fondurile gratuite nu duc neapărat la dezvoltare, pentru că nu sunt absorbite pornind de la o nevoie a pieței ci de la capacitatea firmei de a folosi fondurile (doar pentru că pot, sunt eligibili)
  • Romanian Business Leaders are un program gratuit de consultanță pentru antreprenorii cu cifră de afaceri peste 100000 euro („101 de companii de la stres la succes”)
  • Fascinație pentru Dorothy din Vrăjitorul din Oz – un antreprenor cu o echipă cu diverse competențe (sau mai degrabă probleme) și cu un drum de cărămizi galbene – și noi putem avea un astfel de drum dacă învățăm

Răzvan Dirațian, Director General, Avon Cosmetics Romania si Republica Moldova

  • 1886 ia naștere viitoarea Avon, sub numele California Perfume Company (fondatorul era un vânzător de cărți care s-a gândit să pună parfum pe unele dintre file)
  • 5 milioane de reprezentanți Avon în lume
  • Au vândut și telefoane prin reprezentanți (parteneriat cu Orange)
  • Nou proiect important – Avon online – magazine online la cheie pentru reprezentanți, personalizabil, actualizat automat cu oferte noi la 3 săptămâni, timp de deschidere a magazinului de 15 minute, hosting, training, promovare – asigurate de Avon, livrare directă de către reprezentant. Brandul rămâne unitar, Avon câșigă acces la e-clienți (obiective: peste 5000 de astfel de magazine, care să reprezinte 10% din CA în următorii 3 ani)
  • Trebuie să ai un buget pentru a testa diverse idei

Georgiana Popescu, Director Asigurari Generale Corporate, Generali Romania

  • Importanța asigurării pentru riscurile previzionabile cuantificabile
  • Va fi cutremur peste 7 grade pe scara Richter în următorii 5 ani, nu e o psihoză
  • 1 din 500 de afaceri suferă o daună majoră în fiecare an
  • Importanța asigurării la valoarea reală, nu cea estimată de un contabil, pentru că despăgubirea ține cont de diferența între una și alta
  • Deseori firmele fac asigurări pentru că sunt cerute de bancă și nu citesc bine contractele, nu se preocupă prea mult
  • Investitorii cumpără capitalul de imagine al start-up-ului – reputația e importantă

Marius Ștefan, General Manager, Autonom Rent a Car

  • MBA în SUA, apoi s-a întors și a făcut multe-multe business planuri, unele au picat la start, altele mai târziu, unele chiar au mers.
  • În 2005 a cumpărat 3 mașini și a angajat un om să se ocupe de clienți, în Piatra Neamț – închiriere de mașini. Apoi s-au tot extins și acum sunt în majoritatea județelor. Majoritatea clienților erau români care lucrau în afară și veneau în țară o perioadă – fără mașină.
  • În 2009 au schimbat strategia, și-au dat seama că 20% dintre clienți sunt persoane juridice, ceea ce însemna o oportunitate, pentru că în cazul lor nu exista sezonalitate în ce privește nevoia de servicii de închiriere de mașini. Azi peste 80% sunt clienți persoane juridice.
  • La început ideea de a crea un serviciu de închiriere de mașini nu s-a potrivit cu realitatea pieței din România, dar s-au adaptat pe parcurs
  • Un antreprenor ar trebui să parcurgă 3 etape: 1. Să aloce 80% din timp pentru vânzări la început (majoritatea tind să dea acest timp operațiunilor administrative) 2. Apoi să lărgească gama de produse/servicii 3. Apoi să crească manageri/lideri – devii mentor, formezi
  • Practici de HR în firma lui: target de cărți citite (majoritatea spun la interviu că ultima carte citită a fost Baltagul, există o bibliotecă a firmei și fiecare are de citit x cărți în y timp). Și evaluările sunt importante, chiar dacă ai un singur angajat.
  • Au un sistem de inovație: fiecare membru al echipei contribuie cu sugestii, există o monitorizare lunară, apoi un raport semestrial despre cum/dacă au fost implementate ideile
  • Importanța valorilor firmei, pe care le afli când pui întrebarea „De ce ești mândru că lucrezi aici?”
  • Succes = Muncă + Joacă – Vorbărie (cică ar fi zis Einstein, dar nu e sigur)
  • Rabinul și gâștele: Omului îi mureau gâștele. Când rămâne cu 10, se duce la rabin pentru sfat. Rabinul îl întreabă ce le dă de mâncare. Grăunțe, iarbă și apă. Primul sfat: nu le mai da grăunțe. După ce i-au mai murit 3 gâște, omul se întoarce la rabin. Al doilea sfat: nu le mai da nici iarbă.  Mai mor 3, al trelea sfat: nu le mai da nici apă. Omului îi mor toate. Rabinul spune: eu sfaturi mai am, dar tu nu mai ai gâște.
  • Oportunități sunt peste tot – de exemplu dacă nu ești mulțumit de cum se fac lucrurile într-un domeniu în care au expertiză (pain points)
  • La nivel de start-up nu îți permiți să plătești experți, vei coopta oameni ca tine – pentru care riscul nu e un disconfort

Andreas Antonopoulos, Rector, University of New York in Prague

  • Cea mai bună educație pentru el a fost eșecul uneia dintre cele două companii pe care le-a înființat
  • Coridor regional al efervescenței antreprenoriale – Praga – Budapesta – București
  • Acum 10 ani antreprenorii aveau o imagine negativă pentru că au profitat de privatizările de după căderea comunismului & co
  • În prezent, nu mai fondezi o companie ca să o lași moștenire, ci pregătindu-ți de la început un exit
  • Mulți specialiști cărora le lipsește core business understanding – și e cam imposibil fără
  • Românii au un drive fenomenal (ambiție), dar colaborează greu – they part ways very early
  • Investitorii vor să vadă echipe, nu indivizi. Există fonduri și dorința de a investi, dar lipsesc proiectele realiste (au defecte, de exemplu se concentrează mult mai mult pe produs decât pe piață). Importanța think big și a dovedirii scalabilității proiectului.
  • Cashflow is more important than your mother
  • Burn rate – îți arată în cât timp rămâi fără bani
  • Minimal viable product – nu trebuie să stai o mie de ani până obții produsul perfect în primă fază
  • Dacă nu ai educație de business, citește cât mai mult
  • Ideea trebuie să fie comunicabilă în 3 minute: care e valoarea, cum faci bani și când
  • E important să ai un business plan, nu pentru că îl vei respecta, ci pentru că te forțează să te gândești la niște lucruri. Îl vei reface de multe ori.
  • Să faci în așa fel încât să poți cere preț premium, prețul mic nu e o idee bună pentru că mereu va exista cineva care vinde mai ieftin ca tine

SESIUNEA 3 – Afaceri „Out of the box”

Oana Păun, Managing Director, The HUB Bucharest

  • Când începi un business, mai întâi îți alegi oamenii – cu care ți-ar plăcea să lucrezi în fiecare zi + care au competențe diferite
  • Importanța învățării – prin conferințe, rețele de oameni
  • Importanța resurselor – ei au făcut credit la bancă pentru start
  • Care sunt riscurile pe care le poți reduce
  • Cum arată cea mai mică versiune a businessului? Importanța testării prototipului. (primul hub a avut 50 mp)
  • Recomandă lucrul cu experți încă de la început (arhitect pentru hubul mare, firmă de contabilitate, etc)
  • Și-au pus întrebarea „Ce înseamnă climat creativ?” Trebuia să fie un spațiu în care ideile capătă concretețe, în care membrii hubului să-și poată valida/invalida ideile prin dialogul cu ceilalți, care să-i și inspire
  • Clienții hubului (membrii) sunt antreprenori – a fost important să identifice de ce au nevoie ei – programe de incubare și accelerare, etc
  • HUB Bucharest nu e doar un spațiu, e o comunitate de 220 de oameni, un incubator de idei

Irina Stancescu, acționar, Pain Plaisir

  • Și-a vândut apartamentul ca să obțină capitalul inițial necesar
  • Sunt 3 asociați, care până să lanseze proiectul s-au maturat ca brânza bună
  • Au trecut 11 luni de când au înființat firma până când au deschis magazinul (autorizații, avize, etc)
  • E greu să iei decizii importante, pentru că trasează direcții. Apoi au adoptat metoda eliminării din propuneri ca să poată avansa. Când cei 3 au puncte de vedere diferite, se votează – 2 la 1 și se face. Vor implementa și regula de veto.
  • E bine să fie mai mulți asociați, pentru că nu pot fi toți la pământ în același timp
  • Muncesc 13h/zi, 6 zile pe săptămână
  • Criticile au un impact negativ foarte puternic asupra lor, dar ei știu că tot ce pot face, fac cel mai bine.
  • Pâine, patiseri, cofetărie – totul e făcut de ei în laboratorul adiacent magazinului

Ovidiu Barbier, manager, Dinner in the Sky

  • În avion spre Belgia într-o excursie, a văzut un pliant care promova conceptul Dinner in the Sky
  • Businessul s-a lansat în Belgia în 2008, acum există în 44 de țări
  • E vorba de o platformă de 45 mp, care se ridică la cer (cum ar veni), un fel de masă cu scaune cu centuri pe care oamenii stau – și vorbesc, mănâncă etc, la o înălțime foarte mare
  • Vânzare doar spre corporații – minimum 12000 euro 8 h de dinner in the sky, mai multe ridicări, în total în jur de 300 de persoane în 8 h
  • Costuri mari să deplaseze platforma unde e nevoie de ea, măsuri de siguranță deosebite, etc

Irina Arsene, CEO, Mindit

  • Scopul businessului: creșterea nivelului de onestitate în mediul de business românesc, cei care nu mint să aibă un avantaj în procesul de recrutare
  • Prima firmă de professional background screening (clienții lor sunt companii care apelează la serviciile lor pentru verificarea la sursă a datelor din CVurile candidaților aflați pe lista scurtă – educație, experiență cu alți angajaori, reputație – din prezența online – date publice)
  • În România se minte mai mult în legătură cu pauzele dintre joburi
  • Mindit își pregătește valul de clienți concentrându-se pe early adopters (Xerox, Samsung, etc)
  • Importanța răbdării și a educației clienților (angajatorilor)
  • Promovare creativă Mindit prin joc pentr iPhone și iPad
  • Costă între 100 și 200 euro verificarea unui CV

Bogdan Boeru, Fondator, TNT Brothers

  • El și fratele lui a început să se gândească la o afacere de sărituri cu parașuta prin 2005, au cumpărat un teren la Clinceni în 2010 și au început treaba
  • Greutăți legale pentru că nu e posibil să faci un club privat de parașutism în România, așa că s-au acreditat la un organism din SUA pe care autoritățile române îl recunoșteau
  • În 2012 au avut 800 de sărituri în tandem și 11000 de sărituri individuale. 53% dintre clienți sunt femei. Oamenii sar cu parașuta într-un moment important din viața lor (de exemplu, după o despărțire).
  • Costă 650 lei săritura

Cine a rezistat până la sfârșit primește și o veste bună pe care tocmai am aflat-o: s-au deschis înscrierile pentru competiția de start-up-uri creative.

Comentarii facebook:

2 comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *