3 februarie , 2014

CREATIVE WRITING SUNDAYS

Ieri, în Puzzle, l-am avut invitat la duminicile de scriere creativă pe Marius Chivu și ne-am gândit să vă arătăm și vouă ce s-a discutat, așa, de demo, nu ne facem un obicei, păstrăm secta live. Tema prezentării a fost importanța primei fraze. Apoi, din feedbackul pe povestirile participanților, am mai aflat multe lucruri utile despre scris.

Notițe: Simina    Foto: Ramona Chirica

De primul paragraf depinde interesul cititorului și e un bun indicator pentru cât de bună va fi proza. Ar trebui să te facă să vrei să continui lectura, să nu spună tot. N-ar fi bine să începem cu descrierea momentului zilei, cu vremea, etc.

Prima frază indică și genul povestirii care urmează (realist, fantastic, SF, etc). Premisele universului se dau la început. Genul nu trebuie livrat direct, în text, ci sugerat (dacă e o povestire în cheie psihanalitică, nu punem numele lui Jung în text).

Restul textului trebuie să se lege de prima frază. Când recitim, totul trebuie să fie coerent și prima frază să aibă în continuare sens în povestire, să aibă rolul ei. (Și, în general, nu punem în povestiri lucruri pe care le pierdem pe drum, pe care nu se bazează desfășurarea ulterioară a prozei.)

Moderație în folosirea diminutivelor și aliterațiilor. Fără termeni despre care nu știm cum se folosesc, pe care i-am pus pentru că ni se pare că sună interesant.

E mai greu să faci un text amuzant doar din limbaj, dacă situația în sine nu e amuzantă.

Soluția visului e ieftină (referitor la povestirile din al căror sfârșit aflăm că „a fost doar un vis”) pentru că ne scapă de problema coerenței (cum în vis se poate întâmpla orice).

Nu putem schimba cheia povestirii pe parcurs (de exemplu, din cheie satirică să trecem în cheie de basm/horror/straniu, etc).

Nu există memorie culturală în ficțiune – de exemplu, niciun personaj de film când vede un zombie nu știe că e un zombie (excepție fac parodiile). Convenția e că în fiecare ficțiune e prima oară când apare un anumit gen de situație (invazie de zombie, vampiri, etc).

Imaginația cititorilor poate crea mai mult decât ar spune o descriere, așa că e bine să-i lăsăm și cititorului loc, să nu spunem tot. Să nu scriem ce se înțelege oricum.

Pentru scriitorii debutanți, e greu să scrie în genul fantastic, e greu să nu cădem în ce s-a mai scris.

Să punem paragrafe în text când se schimbă ideea.

Dacă naratorul e cel care vorbește, fără „aia”, „ăla” + mai degrabă să nu folosim arhaisme, regionalisme – ele pot fi folosite când vorbește personajul.

Atenție la concordanța timpurilor. Cifrele se scriu în litere.

Atenție la proprietatea termenilor – în ce context se folosesc, cu ce prepoziții. (o groapă nu se scobește, o corecție nu se predă, etc)

Să evităm clișeele – „tăcere apăsătoare”, de exemplu.

Prozele SF sunt mai mișto când seamănă mult cu lumea noastră, doar că ceva mic și esențial e schimbat. (nu e nevoie de exratereștri cu zece ochi și chestii zburătoare).

Să evităm să punem înainte de verbe „a început” – a început să meargă, etc. Sau le scoatem la recitire.

Când avem o premisă radicală, alegem cele mai interesante consecințe ale ei și le dezvoltăm. (de exemplu, pentru premisa: culoarea Roșu vrea să dispară din lumea noastră). Plus că trebuie să putem săspunde la întrebarea „de ce?” De ce vrea Roșu să dispară? Ce se întâmplă într-o povestire nu e gratuit, e legat logic.

E bine să facem o mică schemă a povestirii înainte să ne apucăm de scris. Povestirile sunt ca niște construcții, ar fi bine să ne gândim ce materiale de construcție pregătim, în ce ordine le folosim, cum le dozăm.

Recomandare: Stephen King – Misterul Regelui. Despre scris (Nemira) – apropo de faptul că alcoolul nu suplinește talentul și alte lucruri.

La întrebarea „Dacă citim mai mult, cum o să mai scriem original?”, Marius a răspuns că spui despre o proză că e originală pentru că nu seamănă cu altceva ce ai mai citit, deci originalitatea vine prin comparație cu ce s-a scris deja. Dacă n-ai citit Kafka, s-ar putea să scrii o povestire despre un personaj care într-o dimineață se trezește gândac. O să ți se pară originală.

***

La Creative Writing Sundays urmează întâlniri cu Cecilia Ștefănescu (16 februarie), Răzvan Petrescu (2 martie) și Iulian Tănase (16 martie). Pentru aceste întâlniri mai sunt doar locuri de Prudenți, pe care vă invităm să le ocupați din timp (invitații mai dau și texte de citit și e bine să fiți în temă). Din 30 martie, urmează o altă serie de 5 scriitori, pentru care vă puteți înscrie Fanatic, Curajos sau Prudent.

Comentarii facebook:

7 comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *